söndag 1 januari 2012

Bloggkrönika 2011

Ett år har gått, ett nytt står för dörren. Jag är ingen nostalgiker runt nyår, men kul att gå igenom vad året som gått bringade. Och nån tanke om kommande år bör man kanske ha. Urkass på nyårslöften, men en tanke om att komma i säng tidigare har jag.

Å nej, hade tydligen samma löfte förra året... Som inleddes i Beitostølen, mitt favoritställe i Norge, och med en förklyning. Januari förlöper med en komisk konsert, skidåkning och jag börjar virka en sjal. I slutet av månaden lämnar farfar oss, ungefär samtidigt som lillebror och ett par andra småttingar kommer till världen, och livet har sin gång.

Februari inleds med nya dagar i härligt fjällandskap, den här gången på konferens med jobbet i Geilo. Jag hittar fjärilar på husväggen och det kommer ännu mer snö; under vintern 2011 var det verkligen vinter! Ungefär samtidigt tillkommer många av er, kära bloggläsare, och vi börjar sopsortera. Sen blir det romantisk allahjärtansdag-tur till Stockholm, fast jag är mest glad för Odd Molly-butiken som bjuder på Muffins och får äta årets första semla :-) Strax efteråt är det vacker begravning för lilla farfar. Skid-VM inleds i slutet av månaden, jag svävar som på moln, går runt och ler och får se på storbilds-TV på jobbet.

VM fortsättter in i mars, vi får besök av familjen och får se kungligheterna och skidhjältarna på nära håll. Mammas fina mössor gör stor succée! Hinner med en liten tur till Zurich och snön fortsätter att falla, medan Japan råkar ut för en katastrof. Det dumma Molly-kriget startar, och slutar lika fort med 1000 Molly-stilar. Mars avslutas med säkra vårtecken och krokusen kommer äntligen fram.

Svorska familjen i Holmenkollen


Men april inleds med mer snö till mitt stora förtret! Tanterna går på konsert och jag längtar, längtar, längtar efter vår och plötsligt är den här! Jag tar ett tidigt avsked med gammalt jobb, säger hej till nytt hus, pappa blir sjuk och frisk igen, och det blir grönt. Vi firar sen påsk med svärfamiljen på fjället, men får några dagar i härlig vårstad också. Samtidigt som månaden tar slut och prins William gifter sig med sin Kate, avslutar jag gamla jobbet på riktigt, med tårtor, tal och tårar.

Maj inleds med vårfint på balkongen, men jag missar mycket av den finaste blomstertiden pga en resa till Asien med nya jobbet. Men man kan inte klaga på att få besöka Shanghai och Seoul! Kommer hem lagom till 17. mai och traditionellt firande. Medan jag äter superb mat med nya kollegor på Statholdergaarden, målar sambon vardagsrum i Gudbrandsdalen, men jag hamnar där jag med. Jag blir lite mer förälskad i Jens som har andungar på verandan, men går på kärleksstigen med sambon. Innan månaden är slut får jag besök av maffiabrudarna som går på lina och jag sjunger förklädd gud med orkester.

The Bund - Shanghai


Sommaren kommer tillbaka i början av juni, jag klär mig i lila, och vi får en panter! Vi hinner bada, sola, äta jordgubbar, grilla och dricka rosé innan sommaren kommer av sig igen. Det blir en resa till Kristiansund - i regn och blåst - och till mor och fars fina trädgård. Köket går i rosa och jag blir lite förälskad i Bon Jovi... På TV visas hela Hurtigruten som blir en braksuccée. Vi firar midsommar inomhus med regnet som öser ner utanför, men vi får några fler fina sommardagar i juni och jag äter massor av glass. Vi börjar träna Tae Kwon Do med jobbet, med många skratt och skrik.

Juli börjar med bröllop, husbilssemester och kladdkaka i Stockholm, och sommaren är i högsta grad tillbaka. Soffipropp gästbloggar från Jamaica och i mitten av månaden inleds den riktiga semestern med räkor och vin på Solsiden. Vi åker till vackra Corsica och håller på att slå ihjäl oss med Via ferrata. Sen smäller det... 22. juli kommer alltid att finnas starkt i minnet och vi kommer hem till en stad och ett land i sorg. Men också fyllt till brädden av blommor. Vi hämtar oss lite grann, och åker till Sverige för husbilssemester i Smögen, där vi paddlar havskajak, badar och spelar minigolf. Vi har enorm tur med vädret!

En fantastisk bröllopsdag utanför Stockholm


Augusti inleds med några dagars semester till i Sverige, som spenderas i fina trädgården, med Alladin och i Göteborg. Väl tillbaka i Oslo ligger blommorna kvar och några regniga dagar gör att vi jobbar istället för att vara lediga. Men semestern återupptas och vi hälsar på Gollum som är helt nykläckt och åker till Larvik för att lata oss på SPA och spela golf (!) Bloggen fyller 1 och jag träffar en härlig Ros, i förbindelse med sommarens andra bröllop i Stockholm. Resten av månaden regnar bort...

Blomsterhavet utanför Domkyrkan i Oslo


Och det fortsätter i september! Men det stoppar inte la familias Beitoplaner, där vi firar dubbelfödelsedagar med kladdkaka, sång från mamma och en sparkcykel! Mamma stannar några dagar hos mig i Oslo och vi äter scones och går på shopping. Regnet vräker ner och Akerselva svämmar över. Jag har en ensam natt på miserabelt motell i Danmark, vi övar på Bach och firar födelsedag genom hela månaden. Dubbelemigranten och söta O är på besök.

Oktober inleds med livs levande Mollysystrar! Så kul vi hade :-) Jag jagar vackra höstbilder bland röda löv och dimma, innan det bär av till sommarvarmt San Francisco med E, Guldlock och Bull.Vi hinner med lite California dreamin' innan vi åker hem igen, där vi samlar in pengar till Norsk folkehjelp och minröjning, samtidigt som Odd Molly-debatten tar ordentlig fart i massmedia.

Mollytjejerna i Göteborg - bild lånad från Bina


Och plötsligt är det november, som bringar en ny frisyr och en ny bekantskap. Jag blir beroende av Angry birds och tjuvstartar med advent i förbindelse med pepparkakspremiären. Sen blir det kärringrally i Sverige med maffiatanterna i lianer och bilen full av fynd. Jag tror att vintern kommer i mitten av månaden, men tar fel. Men Julbordssäsongen inleds, jag jobbar på julbasaren, adventspyntar för fullt och gör julgodis, så julkänslan kommer ändå.

December kommer med jul- och adventskalendrar i alla former. Det kommer allt lite snö (som försvinner fort igen) och jag äter plankstek i Västerås. Klar med alla julförberedelser i mitten av månaden och klarar att njuta av förjulstiden som innehåller Nobelkonsert, Luciakonserter, nya julbord och riktig vinter i Beitostølen. Vi firar jul flera gånger om, har en julklänningskavalkad och 6-årsdag med mysig middag på stan, innan året rundas av med superb lyxmiddag - med två desserter - i goda vänners lag hos Bull & Bagarn!

Nyårsmiddag hos Bull & Bagaren

10 kommentarer:

Hilde sa...

Vilken fin krönika. Jag ser fram emot mer i 2012.
Kram fina du

Unna dig alltid sa...

Vilket enormt jobb du gjort med en krönika. Imponerande och intressant läsning!

God fortsättning!

KRAM

VivanDivanGoesFashion sa...

Oj vad du måste jobbat med denna krönika. Vad spännande att klicka sig tillbaka och minnas dina inlägg :)

Hoppas du får ett underbart 2012 och jag ser fram emot många härliga inlägg iår också plus kanske en reunion någon gång :)

Kramar till finaste tigern
/Vivvi

HOUSE of ADELA sa...

Å så kul att läsa! Ett härligt år och ett nytt härligt kommer!

Gott Nytt År fina du!
Kramar
Adela

K. sa...

Vilken härlig krönika. Nästa år ska jag också göra en, men nu har jag precis bytt blogg och känner att den får stå för det nya än så länge.

Vilket år och vad mycket som hinner hända under den tiden. Ditt 2012 lär bli lika händelserikt. Kram

mamma sa...

Vilken fin årskrönika du har gjort. Vi önskar dig och sambon allt gott 2012, och längtar efter att snart få träffa er igen.

Kramar

Linda Edlund sa...

Hej! Gillar din blogg! Kommer att kika in här igen! Kram!

Unknown sa...

Det har hänt mycket under ditt år! Vilken sammanställning du har gjort! Kram

Gamla mamman sa...

Tack för kommentarerna brudar!

Linda E - är du den jag tror? Dvs känner vi varandra? :-) Oavsett, hjärtligt välkommen!

Kramar alla!

Johanssonskan sa...

Otroligt välarbetad årskrönika med en miljon länkar :-) Måste ha tagit en jäkla tid :-) Tack för en himla trevlig läsning :-)
Kram !