måndag 18 juni 2012

Det ska inte så mycket till

Det finns några fördelar med att inte vara på topp. De har jag tänkt ta fasta på, och försöka bevara känslan av; också när livet är bekymmerslöst igen.

Den första - och säkert viktigaste - är att småproblem förblir just små. Att PCn kraschade i fredags är visserligen tråkigt, och jag har förlorat både bilder och dokument, och det kommer ge en massa extra jobb, men världen går inte under. Att doppresenten till hjärtegrynet inte var klar i tid (mitt eget fel) har ingen betydelse i det stora hela; viktigast var ju att jag kunde vara med på dopet. Att jag har lyckats få både stenskott och repor på bilen är förstås inget lustigt, snarare otroligt klantigt att köra på en stolpe, men det är inte en av livets väsentligheter. Att stå i kö ut ur Oslo i 45 minuter är kanske inte så roligt det heller, men det spelar ingen roll alls, så länge jag kom hem.

Den andra fördelen är att de små glädjeämnena blir stora! En nyöppnad vägsträcka på E6, fotbollskommentatorns fantastiska uttryck på SR P4 - "som en dansande viltsvinsgalt", "som smöret på de franska mackorna", "där står de som domherrar och blåmesar runt ett fågelbord på vintern" - ett sms, att vakna utan att omedelbart tänka på tråkigheterna, solsken, att märka att jag tar ett par danssteg på badrummet när jag hör en bra sång på radion. Det ska inte så mycket till!






Så här ser nyöppnade sträckan av E6 i norra Bohuslän ut - en fröjd för både öga, själ och bil :-) Det går för övrigt riktigt bra att fota samtidigt som man kör, om någon undrar...

När ni läser det här är jag ute och äter med tjejerna. Vilken skitbra funktion att kunna schemalägga inlägg när man inte har PC hemma! Men jag får en ny redan imorgon, skönt. Så återstår att se hur många foton som är kvar och hur många timmar jag måste "jobba ikapp".


4 kommentarer:

Fiona sa...

Att kunna njuta av dom små grejerna i livet är nog mer betydelsefullt än en stor sak.
mysigt med "tjejmiddag".
Kram!

dianasdrömmar sa...

Viktigt att kunna njuta av det lilla, det är jag ganska bra på :) Hoppas du år en fin tisdag kramar Diana

Gamla mamman sa...

Visst är det! Och det känns så skönt att kunna uppskatta vardagssaker igen.

Kramar

Gamla mamman sa...

Det är ju de små sakerna i livet som är värda att leva för - man glömmer bara bort det ibland. Och när det är tungt är det lätt att se allt i svart. Men det ser ljusare ut :-)

God tisdag du med!!

Kramar