torsdag 22 november 2012

På tal om kärlek & det här är tigern

Det är inte bara kissarna som ger mig en massa kärlek - blogglandia är också en plats som svämmar över av kärlek. Ett varmt och tryggt och gott ställe, där en massa från början okända människor möts kring något gemensamt intresse och fattar tycke för varandra. Efter ett tag utvecklas vänskaper. Det utvecklas ganska snabbt, för vi följer ju varandra dagligen. Först elektroniskt, som gamla tidens brevvänner, men för många av oss också vänskap i verkliga livet. Man träffas - det är lite nervöst först, som en date ungefär - och upptäcker att personen bakom bloggen är precis som man föreställt sig. Att hon (för det handlar om damer i alla åldrar för min del) är en söt tjej som jag delar något med. En kärleksfull relation som betyder ganska så mycket!

Det låter säkert sliskigt och överdrivet och ytligt och otroligt patetiskt från utsidan. Men det är så här det är. Inte anade jag att det var så det skulle bli när jag började blogga, men så blev det. Och det är jag så väldigt glad för. Ni, mina bloggvänner, som läser eller bloggar själva, som jag visserligen inte möter och pratar med så ofta, finns alltid här i närheten. Och det ni skriver hos er och hos mig, och bara det faktum att någon orkar läsa allt strunt jag skriver, värmer mig om hjärtat och gör min vardag så mycket mer positiv.

Många av Mollywoods damer umgås regelbundet, och det lyser igenom hur bra de har det runt middagsborden och i provrummen. Det är synd att de flesta av er bor lite långt borta från mitt vardagsliv, men samtidigt är det en fantastisk tillgång att ha vänner runt omkring i Skandinavien. Som man kan ta en snabb fika med när man är på genomfart, som man kan äta middag med eller umgås med en hel helg. Som man kan be om hjälp och själv hjälpa.




I perioder sänds kärleksförklaringar omkring i blogglandia; vi delar ut bloggawards. Det är små utmärkelser som ger lite "lön för mödan", som visar att någon faktiskt tycker om det man gör. (Och det är faktiskt inte så lite. Det tar en del tid och många lägger ner sin själ i text och bild) Det är med blandade känslor man mottar; för hur ska man själv klara att välja ut några få bloggar bland alla dessa fina? Men så klart blev jag jätteglad, rörd och lite stolt över att få en award från Vivvi och en från Flippfloppan! Båda på min egen award-lista här till höger och båda med mycket läsvärda bloggar som lyser av kärlek! Till hemmet, till familjen, till vännerna, till bloggen och till livet. Tack snälla ni!


Så ingår då att svara på lite frågor också, så här kommer lite tigerfakta (och det blev inte så lite heller, när det blir frågor från två kreativa bloggerskor ;-)

Drömresa? Nu låter jag som en bortskämd globetrotter, men jag har faktiskt ingen direkt drömresa kvar, de är genomförda och den där stora äventyrslystnaden har lagt sig lite grann. Men jag skulle gärna se lite av Japan, Kambodja, Laos, Vietnam, Argentina, Brasilien, Kanada, Uganda, Ghana, Sydafrika, Saudiarabien, Jordanien och Ryssland :-)

Favoritsysselsättning? Träffa vänner och familj, hemma eller borta. I den lugna vardagen eller på spännande resmål långt borta


Hur många gånger går du in på Facebook per dag? Från ingen till fyra ungefär. Har inte varit aktiv innan i somras, och har ett lite ambivalent förhållande till det fortfarande.


Vad önskar du dig i julklapp? Doftljus, biobiljetter, Odd Molly (Elon och Berit meddelar att de önskar sig en säng...)


Favoritmat på julbordet? Köttbullarna! Utan tvekan. Inget går upp mot köttbullar. Och det passar på alla bord; till jul, påsk och midsommar! 


Drömyrke? Hm, det är svårt. Tror egentligen inte det finns, man tröttnar nog på allt till tider. Men opinionsbildare av något slag kanske.


Favorittidning/magasin? Läser verkligen aldrig tidningar/magasin, men det får blir Rom 1-2-3 om jag ska välja nåt. Det är det enda jag inte tröttnar på efter ett par sidor.


Favoritplats i Sverige? Hemma hos familjen (varän det är och kommer att bli) och Kungshamn. Ska jag säga något om Norge också så är det Beitostølen.


Thaimat, grekiskt, italienskt eller svensk husmanskost? Svenskt alla gånger! Köttbullar som sagt...
Favoritdesigner? Ja, här är jag alldeles blank (förutom haute couture-designerna som jag inte har så mycket till övers för designmässigt) så jag får ju bara säga Odd Molly-designerna.


What makes you happy on a Monday? Det kan vara så mycket. Kanske att en ny vecka har startat, att jag ska på syjunta eller bio, att Bianco har kundkväll, att Bull bjuder på middag

What drives you to write your blog every day? Det har blivit en plattform för kommunikation med vänner, och så tycker jag det är roligt om något av det jag skriver och visar kan vara till hjälp för någon

Where do you want to live if you could choose freely? Jag bor bra där jag bor, men ett hus (som jag slapp sköta trädgården till) hade ju varit ok

City Girl or Country girl? Både och. Trivs bäst i stan på vardagen och på landet på helgerna

Which is your greatest asset according to yourself? Jag hoppas att jag är en bra och rättvis ledare. Om vi pratar utseende får det nog bli ögonfärgen

What do you think your friends would say is your greatest asset? Att jag fixar och ordnar och ser till att vi ses. Fast det är vi bra på allihopa.

Do you belive in the power of thoughts? Ja, till viss del. Man kan påverka sina egna förutsättningar att klara vardagliga ting med hjälp av tanken i alla fall

Where do you want to go on your next vacation? Japan

What is luxury to you? Att kunna äta pepparkakor i november. Och att komma hem till två spinnande katter

Vad vill du göra jätteofta? Äta pepparkakor!

Vad tycker du om som du trodde du inte skulle gilla?  Sushi. Fast det gillade jag verkligen inte först heller. Men utan att veta hur, så tyckte jag plötsligt det var gott

Somnar? Alldeles, alldeles för sent. Efter att alla "måsten" är avklarade. Måsten som verkligen bara är måsten i min trötta kvällshjärna

Favoritparfym? Har aldrig använt parfym. För att jag inte hittat någon favorit. Mycket luktar gott på andra, men förfärligt på mig

Tackar aldrig nej till? Pepparkakor :-)

Längtar till? Julen!

Vad ville du bli när du var liten? Tandläkare och brevbärare. Fast inte i kombination tror jag

Vad är du idag? En alldeles genomvanlig tjej i mina bästa år, som har hittat hem i ett annat land. På jobbet är jag ansvarig för logistik och inköp på ett mellanstort norskt företag

Var ser du dig själv om 5 år? Det är väl det jag inte har sett än. Vårens jobbiga uppbrott har parkerat mig lite här och nu. Fast det är väldigt skönt faktiskt. Men ska jag hoppas på något så har jag funnit en fin man och har ett barn eller två. Jag är fortfarande en genomvanlig och lycklig tjej i mina bästa år :-)

Rött eller Vitt? Vitt, tål inte rött. Om vi snackar vin. I klädväg blir det rött, och handlar det om bil också rött

Sommar eller vinter? Både och tack! Kunde inte levt varken utan sommar eller vinter

Skog eller hav? Hav! Skogen är fin på vintern när man åker skidor, men resten av året vill jag hellre ha höga berg eller öppna landskap vid kusten.

Hip Hop eller dansband? Dansband. Bert har faktiskt gjort några dansbandsschlagers som går att lyssna på

Vad gör dig ledsen? När människor jag bryr mig om far illa eller om jag förlorar något som är mig kärt

Vad är det bästa du vet? Jo, ni kanske kan gissa - pepparkakor! Ha ha ha, nejdå, det är nog inte det bästa jag vet. Det allra bästa jag vet är nog att känna sig omtyckt och behövd.


♥♥♥ 

Phu, orkade ni med det där? Nu återstår bara det svåraste - att skicka awarden vidare. Jag har våndats lite över det här faktiskt. Till höger ser ni mina tiger-award-bloggar och Liebsterbloggar, de är där av en anledning som ni kan läsa om här och här. Och alla bloggar jag läser är så väl värda den här awarden! Men jag har bestämt mig för att nominera två sköna damer.

Eva med bloggen Ottos matte - Den absolut snyggaste prästen jag någonsin har träffat! En vis dam som alltid uppmuntrar och kommer med så kloka ord. Ett stöd i vardagen. Tyvär förlorade Eva sin älskade Otto nyligen, men jag hoppas du fortsätter blogga med söta hunden i minnet. Blogglandia behöver dig!

Titti med bloggen The life of Molly-Titti - Titti är den coolaste damen i stan! Eller i Sverige kanske. När hon dök upp på Mollyträff i Stockholm i sin gröna Once-in-a-lifetime kappa, sin sköna stil och med sitt hjärtliga sätt var jag såld direkt. Sedan dess följer jag henne genom provningar och otaliga Thailandsresor, och hon följer mig. En frisk fläkt i vardagen är du Titti!

Ni ska få svara på lite frågor också om ni vill:
- Vad gör dig lycklig?
- Vad är det bästa med att blogga?
- Och det värsta?
- Din favoritplats i världen?
- Borta bra eller hemma bäst?
- Vad ångrar du i ditt liv?
- Vad är du allra mest stolt över?
- Hur lyckas du hålla dig ung i sinnet?
- Vad önskar du dig till jul?

Varma, goa kramar till alla er där ute och en extra stor till Vivvi och Flippfloppan idag!

♥♥♥

8 kommentarer:

Titti08 sa...

Stort tack för din blog award....den värmde....nu åker jag till Göteborg över helgen....så svaren på dina frågor kanske dröjer eller så få jag lite tid över.
Kram Titti

Gamla mamman sa...

Det är ju ingen brådska! God tur!
Kramar

Anonym sa...

Finaste Oslotigern!

Tack så mycket, det gläder mig rakt in i hjärtat ska du veta. Jag ska klura lite på frågorna och svara när jag kommer hem från jobb.
Kram till dig och sötaste missarna i hela Norge från Eva

Unknown sa...

Håller med dig om både Eva och Titti, två riktiga juveler:) Kram!

Anonym sa...

SÅ roligt med blogawards och så kul att läsa lite mer om dig. :)

dianasdrömmar sa...

Grattis :) visst är det härligt med bloggkärlek, har träffat många irl och det är så mysigt kram raring och ha en fin lördag/Diana

Hilde sa...

Stort grattis! Kul att få läsa mer om dig:) Visst finns det massor med kärlek där ute..
Kram

Fiona sa...

Grattis fining! Så fint och målande du skrev här uppe vid molnen. Lät absolut inte klyschigt i mina öron (fast jag läste ju förstås med ögonen;).
Och köttbullar är aldrig fel!
Kram